Enlightenment

روشن‌شدگی

روشن‌شدگی

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

آنچه پیش روی شماست، تلاشی است برای بازگرداندن نوشته‌ای کوتاه از زبان انگلیسی به فارسی درباره‌ی «فلسفه‌ی دین» نوشته‌ی گوردن گراهام[1]، استاد فلسفه و هنر در مدرسه‌ی علوم دینی پرینستون. این ترگویه در سایت «دین آنلاین» در تاریخ سه‌شنبه، 21 مهر 1394 نیز منتشر شده است.

 

ویتگنشتاین و دین طبیعی[2]

در فلسفه‌ی دین، «ویتگنشتاین‌ایسم»[3] موضعی مشخص است که طرح اصلی آن کم و بیش مورد پذیرش هر دو گروهِ موافقان و مخالفان است. مدافعان «ویتگنشتاین‌ایسم» با یادآوری چند مفهوم که ویتگنشتاین آن‌ها را مطرح نموده است، همچون «بازی‌های زبانی»[4]، «شیوه‌های زندگی»[5]، «باور‌هایِ بی‌دلیل»[6]، «دستورِ زبانِ عمقی»[7] و «جهان-تصویر‌ها»[8]، در پی آن بودند تا با «کاملاً بی‌ربط» نشان دادنِ انتقاداتِ عُقلایی وارد شده به دین، آن‌ها را دفع نمایند. اما مخالفان، با استفاده از همین مفاهیم، ادعا می‌نمایند که دین دور از دسترس کنکاش‌های عقلی قرار گرفته است و نسبت به موشکافی‌های نقّادانه مصونیت یافته است. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ مهر ۹۴ ، ۱۷:۳۸
هویار

آنچه پیش روی شماست، تلاشی است برای بازگرداندن نوشته‌ای کوتاه از زبان انگلیسی به فارسی درباره‌ی «مسلمانان و دنیای مدرن» نوشته‌ی أسماء افسرالدین[1]، استاد مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه ایندیانا. این ترگویه در سایت «دین آنلاین» در تاریخ چهارشنبه، 15 مهر 1394 نیز منتشر شده است.

 

مسلمانان امروز و چالشی به نام «مدرنیته»[2]

در مدت ٢٢ سالى که به آموزش و نگارش در حوزه ى «مطالعات عربى و اسلامى»[3] اشتغال داشته‌ام، شاید بتوانم بگویم که همه گونه اظهار نظرهاى ساده‌اندیشانه و برآمده از بى‌اطلاعى نسبت به اسلام و مسلمانان در «غرب» را شنیده ام. البته همگى این اظهارات برخاسته از سوء نیت‌ها نیستند، بلکه در بیشتر موارد نشان دهنده‌ى نوعی سردرگمى‌اند و نشأت گرفته از ناتوانى در یافتن منابعى قابل دسترس و مطلعی هستند که ممکن بود بتوانند پاسخى براى چنین کج فهمى‌هاى عمومى و گسترده‌اى ارائه دهند. به این موضوع باید رگبار هر روزه‌ی اخبار و تحلیل‌های رسانه‌ای با محور خشونت در خاورمیانه و جنوب آسیا - دو منطقه‌ای که به طور تفکیک ناپذیری با اسلام و مسلمانان در ارتباط هستند - را نیز افزود. با امید‌های برباد رفته درباره‌ی «بهار عربی»[4] و ادامه‌ی رفتارهای وحشیانه‌ی پیروان داعش که وحشت را در جای‌جایی که بر آن حکومت می‌کند مستولی می‌نمایند، اینگونه در رسانه‌ها بازنمایی می‌شود که مسلمانان در حال فرو رفتن به قعرِ گردابِ یک پوچ‌گراییِ خشونت‌بار هستند. این روزها، اسلام چیزی جز نیرویی تحلیل رفته که توان بازآفرینی خود را ندارد نشان داده نمی‌شود. 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ مهر ۹۴ ، ۰۴:۱۹
هویار